10 CĂRŢI DE EDUCAŢIE EMOŢIONALĂ PE CARE LE-AM CITIT ANUL ACESTA

 

Anul acesta, am progresat. Dacă anul trecut am citit doar 13 cărţi, anul acesta am citit vreo 16, numai până acum. Anul încă nu s-a încheiat.

Cu toate acestea, anul acesta, comparativ cu anii anteriori în care citeam cărţi din domenii diverse, m-am orientat spre partea emoţională, ceva mai mult.

Mai mult decât atât prin aprilie, am participat şi la un seminar şi workshop Atrage abundenţa în viaţa ta, în care am învăţat câteva tehnici de a schimba emoţiile şi convingerile care mă trag înapoi, cu care mă sabotez şi a le înlocui cu alte emoţii şi convingeri care să mă ajute. Dar despre tehnici, o să-ţi vorbesc cu alte ocazii.

Astăzi vreau să-ţi vorbesc despre zece cărţi care au avut impact asupra emoţionalului, fie că vorbim de emoţii cu manifestare negativă, precum furia, teama, cât şi despre emoţii prin care să simt bucurie, fericire.

Le iau în ordinea în care le-am citit, nu a importanţei. Şi dacă e să mă gândesc bine, mai bine de jumătate dintre ele au avut un impact major asupra mea.

10 carti de educatie emotionala pe care le-am citit

fii fericitFii fericit! de Tal Ben-Shahar

O carte în care afli despre manifestarea oamenilor în funcţie de gradul de fericire. Descrie pe larg caracteristicile hedonistului, maratonistului, nihilistului şi nu în ultimul rând a fericitului. În această carte afli, de ce unii care acordă atenţie exclusivă aspectelor care le plac, tot nu sunt fericiţi şi de ce este important să fii moderat. Autorul vine cu exemple, fie din viaţa personală, fie din experienţa de la cursurile despre fericire pe care le-a ţinut. La finalul fiecărui capitol ai parte de câteva exerciţii care să-ţi dea de gândit despre cum ar fi mai bine pentru tine să procedezi ca să devii mai fericit.

 

viata-trece-repede-traieste-o-din-plin---zece-adevaruri-simple-pentru-o-viata-extraordinara_1_fullsize

Viaţa trece repede. Trăieşte-o din plin! – Zece adevăruri simple despre o viaţă extraordinară de Loretta LaRoche

O carte foarte frumoasă cu zece capitole în care afli cum să reduci nivelul de stres din viaţa ta. Pe parcursul cărţii primeşti sfaturi atât de logice încât te întrebi de ce nu te-ai gândit personal la aşa ceva.

Cartea este plină de umor, optimism şi te învaţă cum să fii creativ ca să scapi de stres ca să trăieşti o viaţă aşa cum îţi doreşti.

Iată câteva sfaturi:

  • cum să scapi de consiliul de voci critice din mintea ta care îţi face observaţii de fiecare dată când greşeşti;
  • cum să recadrezi, să răstorni o situaţie şi din negativă, să-i vezi doar aspectele pozitive;
  • cum să nu te mai laşi afectat de faptul că ai în jurul tău tot felul de persoane ciudate;
  • învaţă să cânţi un cântec al nefericirii tale;
  • cum scapi de stres dacă te ocupi de o singură sarcină odată şi nu de toate în acelaşi timp;

 

lasa-grijile-incepe-sa-traiesti-editia-a-iv-a-revizuita_1_fullsizeLasă grijile, începe să trăieşti! De Dale Carnegie

Tuturor celor bolnavi de îngrijorare, le recomand să citească această carte. Autorul, Dale Carnegie a scris-o pe baza unui volum de scrisori personale trimise de diverse persoane din SUA. Ba mai mult, la sfârşitul colectării şi citirii acelor scrisori a oferit şi două premii pentru cea mai frumoasă poveste despre îngrijorare.

În carte vei găsi exemple din viaţa unor oameni simpli sau de afaceri, sau chiar politicieni. Deopotrivă femei şi bărbaţi au fost cuprinşi de boala şi de ce nu de obiceiul de a se îngrijora. La început autorul vorbeşte despre consecinţele îngrijorării asupra sănătăţii umane. Apoi, capitol după capitol, pune la dispoziţia cititorului metode viabile prin care oamenii au scăpat de griji şi îngrijorare. La sfârşitul cărţii, oferă o colecţie de alte

21 de povestiri despre cum s-au eliberat diverse persoane de griji.

 

emotiile-cum-ne-putem-elibera-de-manie-gelozie-si-teama_1_fullsizeEmoţiile de Osho

O carte în care afli cum te poţi elibera de mânie, gelozie şi teamă.

De ce gelozia nu înseamnă că iubeşti, ci nesiguranţă şi neîncredere în tine şi în ce meriţi.

Cartea începe cu explicarea emoţiilor, ce sunt şi de ce le avem. Apoi pe parcursul ei descrie diferite situaţii de persoane mânioase, geloase şi fricoase. Citind cartea înţelegi de ce nu este bine să-ţi reprimi, emoţiile ca mânia sau furia; care sunt cele mai benefice modalităţi de a te descărca de ele şi cum să te eliberezi. Aminteşte că peste 80% din bolile lumii sunt cauzate de emoţii reprimate. După ce termină cu subiectul mâniei, trece şi analizează în următoarele capitole celelalte emoţii. Respectiv gelozia versus iubire şi teama. Ultimele capitole din carte sunt despre secretul transformării şi despre metode de transformare a emoţiilor

indrazneste-sa-castigi_1_fullsizeÎndrăzneşte să câştigi! De Jack Canfield şi Mark Victor Hansen

Deşi este mai mult o carte motivaţională, am inclus-o la cărţi de educaţie emoţională pentru că are câteva capitole bune în care pune accentul pe fericire, pe starea de bine, pe iubire. Citind cartea afli de câte îmbrăţişări avem nevoie zilnic pentru a ne simţi iubiţi şi apreciaţi şi a duce o viaţă sănătoasă.

Cartea începe prin a menţiona că teama de eşec, de a nu crea imagine negativă despre noi înşine, teama de a claca, slaba încredere în noi înşine sunt cele care de multe ori ne opresc să acţionăm ca să avem viaţa pe care ne-o dorim. Şi evident, cum crezi că poţi obţine succesul, dacă nu reuşeşti să te educi şi să-ţi controlezi emoţiile negative ca să le adopţi pe cele care să te ajute?

Cartea este plină de sfaturi foarte utile. Ne învaţă cum să visăm şi să ne descriem visul cu detalii. Ne ajută şi ne oferă tehnici de vizualizare a visului, astfel încât să ne motiveze mai mult şi să-l atingem mai uşor, iar atunci când apare să nu fim surprinşi. Cum să construim afirmaţii care să ne ajute, când şi cum să le rostim ca să ne ajute mai mult. Dacă nu ai un ţel, un scop personal, cartea îţi oferă instrumentele prin care să-ţi identifici ţelul suprem al vieţii, în doi paşi foarte simpli. Cartea se încheie oferindu-ţi modalităţi prin care îţi poţi întări mindsetul să rămână concentrat pe ceea ce-ţi doreşti.

 

elibereaza-te-din-temnita-emotionala_1_fullsizeEliberează-te din temniţa emoţională de Augusto Cury

Augusto Cury e un psiholog care ajută oamenii să înţeleagă că toţi cei care sunt dependenţi de diferite substanţe chimice trăiesc într-o temniţă emoţională, plină de angoasă, neputinţă, autocritică şi alte sentimente negative.

În cele zece capitole ale cărţii, autorul descrie diferite teme psihologice: cum funcţionează mintea umană, ce este FAM (fenomenul de memorare automată) a diverselor evenimente, cuvinte, trăiri, substanţe care au o puternică încărcătură emoţională. Cum se declanşează dorinţa şi nevoia de a consuma acele substanţe chimice (aici putem vorbi de orice dependenţă, deşi cele chimice au o putere mult mai mare asupra minţii). Care sunt asocierile mentale pe care le declanşează drogul şi consumul lor. În ce situaţii se declanşează nevoia de consum a drogului.

Un aspect care m-a frapat a fost că dependent nu este doar cel care consumă regulat „drogul”, ci cel care consumă cantităţi din ce în ce mai mari pentru a obţine acelaşi efect. De ce unui dependent îi este foarte greu să se stăpânească atunci când se declanşează pofta sau dorinţa de consum. Cum ar trebui priviţi şi ajutaţi cei dependenţi de ceilalţi oameni din jur şi în mod deosebit de cei din familie. Bineînţeles, cartea oferă şi soluţii pentru a scăpa de această boală, în care sunt ţinuţi captivi, emoţional vorbind, toţi cei dependenţi.

 

Îmblânzitorul de fluturi de Andy Szekely

Deşi se adresează în mod deosebit celor care vor să-şi stăpânească, să-şi controleze (mai puţin să-şi elimine) emoţiile atunci când au de vorbit în public, metodele din această carte pot fi aplicate cu succes şi pentru alte arii ale vieţii noastre.

Fie că ne place să recunoaştem, fie că nu, cu toţii avem emoţii, avem temeri şi ăsta este un semn bun. Este un semn bun pentru că ne arată că trăim, că suntem vii, dar în acelaşi timp ne arată că NE PASĂ. Ne pasă şi de imaginea pe care vrem să ne-o formăm în faţa celor cu care discutăm (chiar şi în scris), şi ne pasă de ceea ce vor prelua de la noi toţi cei cu care intrăm în contact. Cu alte cuvinte ne pasă de ei.

Cartea prezintă peste 25 de poveşti atât din viaţa autorului cât şi a colaboratorilor lui cu numeroase tehnici pentru a controla emoţiile. Dintre tehnicile care mi-au plăcut mie personal şi care m-au ajutat (câteva dintre ele le-am pus în aplicare) pot aminti „constelaţia convingerilor” – o tehnică prin care reuşeşti să scapi de teamă şi să capeţi curaj. Aş mai putea aminti tehnica „fund-a-mentale”, tehnica afirmaţiilor, cântatul în mod haios.

Cartea merită citită şi aplicată dacă vrei să controlezi emoţiile atât de fireşti şi să scapi de blocaje.

 

fara-limite-cum-sa-ti-organizezi-o-viata-exceptionala_1_fullsize

Fără limiteCum să-ţi organizezi o viaţă excepţională de Jillian Michaels

Aş putea să spun că este o carte excepţională.

Este organizată pe trei mari părţi. Partea întâi este despre cum să visezi şi cum să-ţi stabileşti visul în detaliu şi mai ales de ce funcţionează.

Partea a treia, este despre acţiune şi cum să te organizezi în aşa fel încât să reuşeşti.

Însă, partea care mi-a plăcut cel mai mult este a doua. Este legată de suita de emoţii pe care adesea le cărăm după noi încă din perioada copilăriei.

Cartea este plină de teste pe care să le faci (poţi şi să nu le faci, însă toată valoarea cărţii stă tocmai în aceste teste), menite să îţi aminteşti cele mai dureroase momente din viaţa ta şi care au dat naştere peste ani la comportamente anormale.

Ca de exemplu, în caz că nu ştiai, comportamentele noastre autodistructive, cum ar fi mâncatul compulsiv, consumul de băuturi alcoolice, consumul de dulciuri, peste măsură, capacitatea de a atrage exact acelaşi gen de persoane „nemernice” sunt cauzate de emoţiile negative din copilărie şi care nu au fost rezolvate. Multe dintre ele au fost ignorate sau îngropate sub preş, şi pe măsură ce a trecut timpul, au devenit adevărate focare de infecţie a sufletului şi a vieţii noastre interioare.

Pe măsură ce rezolvi testele şi îţi aminteşti diferite situaţii, s-ar putea să îţi vină să plângi sau să intri în pământ de ruşine. Însă, exerciţiile te ajută să rezolvi toate acele trăiri din copilărie, sau alte emoţii nerezolvate, să găseşti soluţii, să-ţi creşti stima de sine, să ai încredere în tine, să te iubeşti şi să obţii ceea ce îţi doreşti.

Pentru că toate aceste emoţii negative nerezolvate te ţin pe loc de la a obţine tot ce-ţi doreşti şi te fac să te sabotezi de fiecare dată, chiar când eşti cel mai aproape de reuşită.

Dar dacă te eliberezi de sub puterea lor, dacă reuşeşti să le transformi în ceva mult mai frumos, cu siguranţă, poţi să obţii tot ce-ţi doreşti şi pentru care acţionezi.

gata-cu-regretele_1_fullsize

Gata cu regretele! 30 de sfaturi pentru a-ţi schimba viaţa şi a fi mai fericit de Marc Muchnick

O carte care se citeşte foarte uşor, deşi are şi ea exerciţii pe care să le aplici. Cartea cuprinde 30 de sfaturi însoţite de câte o poveste din viaţa autorului sau a cuiva cunoscut, despre diferite acţiuni, astfel încât să trăieşti o viaţă lipsită de regrete.

Cartea pleacă de la dorinţa autorului de a-i dedica rândurile scrise unui prieten foarte drag, care a murit de cancer şi în ultima fază a bolii, a regretat că nu a avut capacitatea să recunoască şi să acorde o şansă femeii care l-a iubit.

Pe parcursul cărţii descoperi că cele mai multe regrete vin din ceea ce nu reuşeşti să faci, de exemplu, să-ţi urmezi un vis, să fii capabil să iei o decizie, să trăieşti fără prejudecăţi şi multe altele. Cartea te ajută să înţelegi că în viaţă iei decizii la fiecare pas, şi unele sunt mai mari şi altele sunt mai mici şi mai uşor de luat. Cu toate acestea, înainte de a lua o decizie, e bine să te întrebi dacă te va face sau nu fericit sau dacă vei avea de regretat.

invata-cum-sa-iti-controlezi-furia_1_fullsizeÎnvaţă cum să-ţi controlezi FURIA de dr. Les Carter

Această carte, ca şi Fără limite ne învaţă că oamenii furioşi nu s-au născut furioşi şi nu au devenit peste noapte ca adulţi furioşi. Furia îşi are rădăcinile încă de pe vremea copilăriei, cel mai adesea din familie şi pentru că nu a fost tratată corect, din ignoranţă, sau pur şi simplu, din lipsă de informare şi de cunoaştere, s-a dezvoltat, a luat amploare şi se manifestă în viaţa noastră de adult. Sau poate pentru că adultul de azi nu a avut alte modele de control a furiei, ajunge să se manifeste exact sau mai rău decât au făcut-o părinţii.

Cartea cuprinde povestiri ale diferitelor persoane care au ajuns la şedinţele de terapie psihologică în cabinetul autorului, cu exemple şi sfaturi de urmat pentru a corecta acest comportament furios negativ.

În această carte am aflat că furia este o modalitate de a conserva propriile valori, şi de a ne apăra. Însă, furia negativă, nu ţine cont de dreptul şi valorile celorlalte persoane, asupra cărora ne manifestăm furia.

Furia negativă poate fi furia reprimată, furia deschisă sau a celor pasiv-agresivi şi se manifestă fie printr-o serie de comportamente, care duc la slăbirea sau stricarea relaţiilor dintre oameni. Oamenii furioşi au tendinţa de a impune cu forţa părerile lor, dau sfaturi care nu le-au fost solicitate, strigă, lovesc şi multe altele.

Bineînţeles, există şi variante benefice ale furiei, pentru că ea apare cu un motiv, caz în care este important să ne evaluăm sentimentele şi care ar fi motivul ascuns al apariţiei furiei şi ce încearcă să rezolve. O altă modalitate este de a deveni o persoană hotărâtă, care îşi expune părerile cu calm şi hotărâre, fără a încălca liberul arbitru al celeilalte persoane, fără a-i impune calea pe care trebuie să o urmeze.

Dacă eşti interesat, te las să descoperi şi alte modalităţi de a-ţi manifesta în mod benefic furia.

 

Dacă ţi-a plăcut acest articol, distribuie-l şi altora. Cineva s-ar putea să-ţi mulţumească.

 

Cu drag,

Fănica Rarinca






 Ti-a placut articolul?
Inscrie-te cu adresa de email ca sa primesti in inbox articolele publicate si poti descarca gratuit ebook-ul Scapă de stres! Fii fericit!

Scap_de_stres_Fii_fericit.jpg

We respect your email privacy

Email Marketing by AWeber

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.