Black Friday

Black Friday

 

Zilele astea e agitaţie mare. Toată lumea are ceva de oferit cu preţ redus. Abundă ofertele pe toate site-urile şi la toate magazinele. Care mai de care au sărit în sus cu oferte peste oferte ca să te atragă.

 

Eu n-o să-ţi fac o ofertă de produs la preţ redus. O să-ţi fac cadou câteva idei. Depinde de tine dacă vrei să le accepţi sau nu.

 

Cumpărăturile se fac emoţional

 

Puţine dintre lucrurile pe care le cumpărăm, le achiziţionăm pentru că chiar avem nevoie de ele. Şi chiar şi dintre cele pe care le cumpărăm pentru că avem nevoie, oare nu ajungem să dăm nişte bani în plus doar pentru că produsul respectiv mai are şi nişte funcţii la care nici nu ne-am gândit? Şi dacă nu ne-am gândit la funcţiile respective, oare nu înseamnă că nu avem neapărată nevoie de ele?

 

Gândeşte-te că vrei să-ţi cumperi un telefon. Principala funcţie a unui telefon este aceea de a putea să dai telefoane. Dar câţi dintre noi îşi mai cumpără un telefon care să dea doar telefoane? Vrem să arate bine, să aibă calculator, acces la internet, să ascultăm şi muzică şi radio, să facem şi poze cu el, să ne putem planifica ziua, dacă se poate să fie smartphone, ca să putem să citim şi documentele word şi pdf şi plus alte funcţii. Cu cât are mai multe funcţii, cu atât creşte preţul telefonului. De câte dintre aceste funcţii chiar te foloseşti?

 

De câte ori nu te-ai dus la cumpărături cu lista scrisă şi când ai ajuns acasă ai constatat că ai mai cumpărat cel puţin un produs care nu era pe listă, dar care ţi-a făcut cu ochiul?

De ce ţi-a făcut cu ochiul acel produs?

Poate pentru că era la reducere.

Poate pentru că ţi l-ai imaginat aşezat undeva într-o vitrină sau bibliotecă în casă care să-ţi încânte ochiul.

Poate pentru că îţi doreai un astfel de produs dar n-a fost trecut pe listă sau în buget.

Poate că ai cumpărat un anumit produs doar pentru că este o variantă mai nouă a unuia mai vechi.

Poate pentru că ai văzut produsul respectiv în casa unor prieteni, iar tu nu vrei să fii mai prejos.

 

„Prea mulţi oameni cheltuiesc banii pe care nu i-au câştigat, ca să cumpere lucruri de care nu au nevoie, ca să impresioneze oameni pe care nu-i plac.”                              Will Smith

De unde ştiu?

Din trei surse:

  1. din experienţa personală. Cu ani în urmă mi s-a întâmplat să merg până la capătul oraşului la hipermarket doar să cumpăr o pastă de dinţi mai ieftină. Şi am ajuns acasă cu cumpărături în valoare de vreo 80 de RON sau, să merg cu lista de cumpărături şi tot să fi pus în coş lucruri care m-au atras pentru că erau la reducere. Îmi amintesc că mi-am luat odată o tigaie de grill pe care am dat destul de mult. Şi care încă de la prima utilizare s-a deteriorat pentru că i-a sărit smalţul.

 

Chiar şi acum. Locuiesc la 5 minute de mall. Şi de multe ori chiar dacă nu merg neapărat la cumpărături, simt o plăcere deosebită, ca un freamăt, ca nişte fluturaşi în stomac atunci când merg la plimbare prin mall. Chiar crezi că ies din mall fără să cumpăr nimic? Aş vrea eu!

 

  1. din cărţi şi Cd-uri. Sunt şi alţi experţi care ne învaţă din experienţa lor personală. În ultima carte pe care am citit-o, autorii, Despre lucrurile care conteaza,  Roger şi Rebecca Merrill spun că există un mit crezut de foarte multe persoane care spune că deţinerea de bunuri ne-ar face fericiţi. Dar adevărul este de fapt exact invers. Noi doar avem impresia că consumismul ne face fericiţi, dar după ce a trecut emoţia achiziţionării, nu mai suntem atât de fericiţi. Dimpotrivă, mulţi dintre noi devenim chiar stresaţi. De ce? Poate pentru că acele produse au fost achiziţionate cu cardul de credit. Poate pentru că ne-am folosit iraţional ultimele rezerve financiare. Dar după ce le-am cumpărat începem să ne facem griji despre cum vom achita datoriile.

 

„Societatea de consum ne-a determinat să credem că fericirea constă în deţinerea de bunuri, dar a eşuat în a ne învăţa fericirea de a nu le avea.”

Elise Boulding

 

  1. din filmul „Confession of a shopaholic (Ador să fac cumpărături)”. Am mai vorbit despre acest film în articolul Pe timp de criză sunt două categorii de oameni. Ei bine, în acest film, eroina noastră, Rebeca Bloomwood (Becky) este dependentă de a face cumpărături. În film descrie toate simţămintele pe care le are o persoană când cumpără: „sentimentul pe care-l ai atunci când scoţi cardul… şi ai suficient credit pe el… şi banca aprobă transferul…apoi că toate acele lucruri sunt ale tale…”, iar la final explică de ce e dependentă de cumpărături: „pentru că atunci când cumpăr lumea pare mai bună… lumea e mai bună… apoi nu mai e… şi atunci trebuie să cumpăr din nou.” Filmul este o comedie, uşor romantică, dar cu un mesaj foarte clar legat de modul în care noi obişnuim să facem cumpărături.

 

 

Verifică dacă preţul a fost într-adevăr redus

 

Poate că ţi se pare ciudat sfatul acesta. Dar am informaţii că nu întotdeauna preţurile afişate sunt şi reduse.

Spre exemplu ştiu, de la cineva care lucrează într-un hipermarket că înaintea unei promoţii, preţurile sunt ridicate. De ce? Ca să pară cât mai reală reducerea.

Apoi mai ştiu, de la altcineva care a văzut la un moment dat un articol de îmbrăcăminte într-o vitrină la un preţ. Peste două săptămâni a văzut acelaşi articol la preţ redus, dar de fapt, preţul era mai mare decât fusese afişat ca preţ întreg cu două săptămâni în urmă.

 

În plus, hipermarketurile care fac asemenea promoţii, mai amestecă şi produse scumpite printre promoţii, aşa încât cumpărătorul nu mai are timp să verifice toate preţurile. Sau nu mai are timp sa mearga la alte magazine, unde acele produse sunt mai ieftine.

 

Oricât ar reduce preţurile, ei nu pierd

 

Proprietarii de magazine au de câştigat oricum şi încă foarte mulţi bani atunci când este sezonul de reduceri. De ce? Din cel puţin două motive:

 

Reducerea preţurilor înseamnă creşterea vânzărilor. Cu cât sunt preţurile mai reduse, cu atât este cumpărătorul mai tentat să cumpere.

Comisionul pe care ei îl adaugă la produsul pe care-l expun la vânzare, depăşeşte valoarea reducerii. Poate îţi spui că e reducere de 70%. Ei bine, e posibil ca acel magazin să practice un adaos comercial de 150%. Aşa că reducerea preţului, nu va face produsul mai ieftin decât a fost când a intrat în magazin.

 

Aşa că azi, de Black Friday, n-o mai lungesc cu vorba şi îţi urez:

 

Spor la cumpărături inteligente!

 

 

Cu drag,Fănica RarincaFii autodidact!

 

 






 Ti-a placut articolul?
Inscrie-te cu adresa de email ca sa primesti in inbox articolele publicate si poti descarca gratuit ebook-ul Scapă de stres! Fii fericit!

Scap_de_stres_Fii_fericit.jpg

We respect your email privacy

Email Marketing by AWeber

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *