CUM SĂ-ŢI CREŞTI MOTIVAŢIA

In ultimele două articole ţi-am vorbit despre motivaţie.

Şi ţi-am spus că unii oameni sunt motivaţi să scape de un coşmar, în timp ce alţii sunt motivaţi să se orienteze spre obiective. Se simt inspiraţi să reuşească.

_Motivaţia zilnică este absolut necesară dacă vreţi să reuşiţi cât mai bine în ceea ce faceţi,_Zig Ziglar(1)

Indiferent de care tip de motivaţie ai, te rog să faci următorul exerciţiu pentru câteva momente înainte de a citi mai departe:

Închide ochii şi…

Imaginează-ţi că eşti peste mulţi ani în viitor, cu câţiva ani înainte de finalul vieţii. Şi că pe tot parcursul vieţii n-ai făcut absolut nimic să schimbi ceva în viaţa ta. Nu ai îndreptat nimic, nu ai luat nicio măsură. Nu ai făcut nimic în plus faţă de ce te-ai obişnuit (să mergi la serviciu, care-ţi displace şi apoi acasă). Ai lăsat viaţa să te ducă unde a vrut ea. Te rog să descrii imaginea pe care o vezi despre tine şi viaţa pe care o duci. Cum arăţi? Ce auzi? Cum te simţi?

 

Ai reuşit?

 

Acum hai să schimbăm puţin viziunea.

Imaginează-ţi că eşti de asemenea peste mulţi ani, tot aproape de finalul vieţii, dar ai făcut toate acele lucruri pe care ai vrut să le faci. Ai căutat cu orice preţ să îţi împlineşti cele mai ascunse vise alte tale. Zilnic ai făcut paşi mărunţi şi ai făcut schimbări mici şi zilnice în viaţa ta. Cum arată viaţa ta? Ce vezi? Ce auzi? Ce simţi? Cu cine te însoţeşti?

 

Probabil că unii dintre voi sunt motivaţi de prima variantă, alţii sunt motivaţi de a doua.

Acum hai să enumerăm nişte paşi ca să creştem puţin sau mai mult motivaţia.

 

Ai nevoie de o dorinţă arzătoare

 

Adică ai nevoie de un foc în interior care să te mistuie şi să nu îţi poţi imagina viaţa fără să îţi atingi scopul.

Atunci când ai o dorinţă arzătoare, nu poţi dormi noaptea pentru că te gândeşti la cele mai bune variante pe care să le aplici şi eşti nerăbdător să treci la acţiune.

Atenţie!

Chiar dacă ai o dorinţă arzătoare, s-ar putea să ai şi motive de a te sabota. Şi în felul acesta, pe de o parte îţi doreşti cu ardoare ceva anume, pe de altă parte, partea din tine care se teme, sau care vrea să te protejeze de eşec, de suferinţă, te va trage înapoi.

Te rog să-ţi faci timp şi să scrii toate acele obiecţii şi beneficii pe care le ai ca să îţi atingi scopurile. Fă o listă cu toate obiecţiile şi beneficiile şi dacă nu schimbi nimic şi dacă eşti motivat să acţionezi şi vezi care sunt mai puternice.

Ca să-ţi dau un exemplu personal, mi-am dorit mult să mă trezesc mai de dimineaţă. Pentru că în ultima vreme mă trezeam la prânz. Şi cu toate că îmi doream cu ardoare să reuşesc să mă ridic din pat la primele ore ale dimineţii, de fiecare dată când suna ceasul, îl închideam şi mă puneam înapoi în pat.

Am făcut acest exerciţiu şi mi-am dat seama că sunt ceva beneficii, lucruri care îmi plăceau şi la care nu eram dispusă mental să renunţ. Iar astea mă făceau să fiu în conflict cu mine însămi, între ceea ce îmi doresc cu ardoare şi ceea ce fac. După ce am făcut exerciţiu şi mi-am dat seama care sunt beneficiile actuale, am mai făcut nişte schimbări mentale şi am reuşit să mă trezesc mai dimineaţă plină de energie şi să merg seara mult mai devreme la culcare. O să-ţi vorbesc mai târziu despre acest exerciţiu.

 

Sentimentul de urgenţă

 

Ai avut vreodată un sentiment de urgenţă? Că trebuie să termini ceva până la data de? Sau până la ora X?

Cât de motivat ai fost să termini la timp?

Pentru tot ce vrei să aci, pune-ţi termene limită şi să fii motivat să treci la acţiune.

Dacă nu-ţi impui termene limită şi nu-ţi impui un sentiment de urgenţă, ai impresia că ai la dispoziţie destul de mult timp pentru acel obiectiv. Şi vei continua să tărăgănezi lucrurile şi să tot amâni ca să faci apoi lucrurile pe ultima sută de metri.

Evident, e de dorit ca acele termene limită să fie realiste.

Pentru că altminteri ori te vei extenua, ori te va apuca disperarea că nu mai termini şi te demotivezi mai tare.

 

Încrederea în sine

 

Pe măsură ce faci exerciţii pentru creşterea motivaţiei, e esenţial să îţi creşti şi încrederea în tine.

Pentru că dacă eşti doar motivat să faci o anumită acţiune şi crezi în subconştientul tău că nu meriţi rezultatele pentru care munceşti, vei fi ocupat, dar neproductiv. Şi eu ştiu cum e.

Mi s-a întâmplat de multe ori să mă sabotez şi să muncesc doar pentru a fi ocupată.

Crede că meriţi tot ce-i mai bun şi vei fi din ce în ce mai motivat să acţionezi ca să obţii tot ce-i mai bun.

 

Atenţie la limbajul verbal

 

Cum răspunzi la întrebarea ce faci?

Dacă răspunsul tău este, Uite mă chinui să… atunci să nu fii surprins/ă că nu eşti motivat/ă.

Cine ar putea fi motivat să fie chinuit? Cine ar vrea să se chinuie?

Aşa că schimbă cuvintele pe care le foloseşti.

Dacă limbajul tău despre muncă spune că munceşti din greu, te zbaţi, te lupţi, te străduieşti – acestea sunt verbe prin care îţi scade motivaţia şi cheful de muncă.

_În Costa Rica, atunci când doi oameni se întânesc, îşi spun_ _Que tal__, care înseamnă _Ce mai faci__. Răspunsul standard şi automat al celuilalt este _Pura vida_, adică _Am o viaţă excelentă._Anne Watson

Foloseşte cuvinte pozitive: sunt binecuvântat/ă să mă ocup de acest aspect, fac ceea ce-mi place, îmi place ceea ce fac, iubesc ceea ce fac etc.

La urma urmei lucrurile care nu ne plac au rolul de a ne întări disciplina. Iar disciplina pe termen lung ne oferă libertate.

 

Asocieri mentale

 

Legat de motivaţie, nu sunt importante doar cuvintele ci şi filmele din mintea ta.

Dacă te vizualizezi obosit, înfrânt, transpirat şi vezi mental cât dezgust îţi produce acea acţiune, chiar dacă îţi plac beneficiile, n-o să fii motivat să faci acţiunea.

Spre exemplu, un prieten de pe facebook scria cum câteva luni că Nu ştiu cum se face că exact atunci când am mult de lucru, mi se face un chef nebun de a viziona seriale.

Evident, atât timp cât mintea asociază munca cu DUREREA, e foarte greu să rămâi motivat. Creierul vrea să-ţi ofere ceva ce îţi face plăcere.

Şi asta mi-a amintit de un afiş pe care îl aveam pe perete în ultimul an de facultate.

si uite asa cand ma apuca cheful de munca

Schimbă filmul din mintea ta şi vizualizează-te că îţi place ce faci. Vizualizează-te că te bucuri nu doar de rezultat ci şi de proces.

Asociază mental şi verbal ceea ce faci cu rezultatele pozitive pe care ţi le doreşti.

În articolul trecut ţi-am cerut să te gândeşti nu doar cărui tip de motivaţie îi aparţii (motivat de coşmar sau de vis), ci şi dacă nu cumva ai avut situaţii în care ai fost motivat de cealaltă categorie de motivaţie.

De exemplu eu sunt de regulă motivată de coşmar, de ceva ce vreau să schimb din ce nu-mi place la mine.

Cu toate acestea am avut momente şi chiar perioade mari de timp când am fost motivată de succes.

După ce un coleg, profesor de geografie mi-a vorbit de acţiuni pe care să le fac, ca profesor pentru a obţine gradaţia de merit (cu un spor şi la salariu), am fost motivată ani la rând să muncesc din greu ca să obţin punctajul respectiv. Deci pot fi motivată şi de obiectiv.

De ce îţi spun asta?

Pentru că putem lega lucrurile.

Deşi sunt în general sunt motivată de coşmar, pot să fiu motivată şi de obiectiv. Dacă am reuşit odată, pot reuşi şi acum.

Şi în felul acesta faci asocieri mentale între un moment de motivaţie din trecut cu cel actual.

 

Tehnică NLP

 

La acest punct urmează să îţi vorbesc despre exerciţiul pe care l-am făcut şi pe care îl poţi folosi şi tu ca să-ţi creşti motivaţia. Este o tehnică NLP exemplificată pe alocuri cu exemplu personal.

Cu drag,

Fani

Cu drag,Fănica RarincaFii autodidact!






 Ti-a placut articolul?

Inscrie-te cu adresa de email ca sa primesti in inbox articolele publicate si poti descarca gratuit ebook-ul Aminteste-ti cum sa fii fericit!

New Graphic

We respect your email privacy

Email Marketing by AWeber

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *