27 DE MOTIVE CARE NE FAC SA GANDIM SI ACTIONAM DIFERIT

7104037555_3f668f7d1b_b
Photo By Giovana Milanezi via http://imagefinder.co/

 

“Odată ca niciodată animalele se hotărâseră să facă un gest eroic pentru a înfrunta greutăţile
”Lumii Noi”, şi au deschis o şcoală. Au adoptat un program de învăţământ constând din cursuri de
alergare, căţărat, înot şi zbor. În vederea unei administraţii mai uşoare, toate animalele s-au înscris la
toate disciplinele.
Raţa s-a dovedit excelentă la înot, mai bună chiar decît instructorul ei, lua note foarte bune la
zbor, însă se arăta foarte neîndemânatecă la alergare. Fiind atât de slabă la această probă, trebuia
să rămână peste ore, să renunţe la înot pentru a se antrena. Aşa a şi făcut, până ce şi-a rănit labele palmate, iar la înot a obţinut doar rezulate mediocre. Însă mediocritatea este un lucru admis în şcoală, aşa că nimeni nu s-a sesizat, în afară de raţă, care şi-a făcut mult sânge rău.
Iepuraşul, fruntaş al clasei la alergat, a făcut o gravă depresiune nervoasă încercând să compenseze
eşecurile la înot.
Veveriţa excela la căţărat, însă s-a simţit din ce în ce mai frustrată la orele de zbor, fiindcă instructorul
o silea să ia startul de la sol, de jos în sus, în loc să-l ia din vârful copacului.
Vulturul s-a dovedit a fi un copil dificil şi a trebuit supus unei discipline foarte severe. La orele de căţărat îi întrecea pe toţi, ajungea primul în vârful copacului, dar insista să ajungă acolo în stilul lui, foarte personal.
La sfârşitul anului, un ţipar anormal, care înota extraordinar de bine, izbutea să şi alerge, să se şi
catere   şi chiar să zboare cât de cât, a obţinut media cea mai bună.
Câinii de prerie au rămas în afara şcolii, contestând taxa impusă, deoarece administraţia n-a vrut să
adauge în programă săpatul şi scormonitul de vizuini. Şi-au trimis copiii să ucenicească pe lângă bursuc
şi, mai târziu, s-au asociat cu mistreţii şi popândăii pentru a crea o şcoală particulară.”

Fabula Scoala Animalelor de Dr. H.R.Reese

 

Acum cativa ani aveam mari probleme in a ma intelege cu copiii la scoala si cu adultii din jur. Aveam pretentia sa gandeasca si sa faca toti cum gandeam eu si cum ziceam eu. Voiam sa-i schimb pe toti dupa felul meu de a fi. Acum, dupa ce am citit cateva carti de dezvoltare personala stiu ca oamenii nu sunt la fel, nu gandesc si nu actioneaza la fel. Suntem foarte diferiti unul de altul si asta ne face unici. Acum nu mai vreau sa-i schimb pe ceilalti. Am inteles ca daca vrei sa schimbi lumea trebuie sa incepi cu propria persoana, asa ca am inceput sa-i inteleg si ma straduiesc sa-i iubesc asa cum sunt.
Mai jos o sa dau cateva criterii care ne fac sa gandim si actionam diferit. Ordinea in care sunt redate aceste motive sau criterii este cea in care mi-au venit in minte si nu emit pretentia ca ar fi toate criteriile sau motivele pentru care noi oamenii gandim si actionam atat de diferit. Dar deocamdata despre acestea stiu eu. O sa spun cateva cuvinte despre fiecare criteriu de gandire, asa cum il inteleg eu sau ce am retinut din carti, iar cei interesati au si imaginea cartii si daca vor detalii, pot citi acele carti. Suntem diferiti in functie de:

1. TIPUL DE PERSONALITATE

Florence Littauer a scris mai multe carti despre tipurile dominante si intermediare de personalitate ale adultilor, copiilor, etc. Cea mai cunoscuta carte este „Florance Littaeur Personalitate plus Cum sa-i intelegi pe altii intelegandu-te pe tine”. Cartea, si de fapt toate cele trei carti ale autoarei pe care le-am citit sunt presarate de intamplari haioase si comice care redau modul diferit de a gandi si comporta a celor patru tipuri de personalitate. O sa fac un mic rezumat al acestor tipuri de personalitate. Pentru cei interesati de detalii pot consulta cartea autoarei. Astfel, oamenii au perspective diferite, gandesc diferit si se poarta (actioneaza) diferit in functie de tipul de personalitate dominant sau tipurile intermediare (nicio persoana nu are un tip de personalitate pur, ci o combinatie dintre cele patru, din care unul sau doua sunt dominante) cu care s-a nascut.

  • Sangvinicul popular

    Cateva puncte forte: persoana orientata spre oameni si realizarea de prietenii si conexiuni, este foarte amabila, optimista, vorbareata, deschisa, buna povestitoare. Ii place sa se didtreze, sa se joace, sa aiba audienta, sa infloreasca povestirile cu elemente noi, sa fie in centrul atentiei, sa fie in pas cu moda, sa poarte culori vii. Este un lider inascut si poate influenta foarte usor oamenii. Simte ca prin atingere, imbratisare se conecteaza mai usor cu oamenii.
    Cateva puncte slabe: este o persoana foarte usor de distras de la munca, imprastiata, daca si-a gasit un public pentru o povestire s-ar putea sa uite ce are de facut, are tendinte de exagerare in povestiri, uita sa se mai opreasca din vorbit, uita pe unde isi pune diferite obiecte (chei), gesticuleaza amplu atunci cand vorbeste.

  • Colericul puternic

    Puncte forte: lider de exceptie, orientat spre munca si obtinerea de rezultate, ii plac competitiile si sa ajunga pe locul 1, vorbeste scurt, concis, structurat si la obiect, are viziune de ansamblu a tot ceea ce face, este foarte bun in coordonarea altor oameni si delegarea de sarcini. Foarte optimist, sociabil, organizat si disciplinat. Vede obstacolele ca pe niste provocari.
    Puncte slabe: are intotdeauna dreptate (chiar si cand nu are), impune altora acelasi ritm de lucru si nu ii poate intelege pe cei care nu reusesc sa tina pasul cu el, are tendinte tiranice, poate sa calce pe altii in picioare pentru a ajunge la scopul lui.

  • Melancolicul perfect

    Puncte forte: organizat, disciplinat, ordonat, puternic interiorizat, creativ, perfectionist, meticulos, creator de opere de arta de mare migala, prefera detaliile, cifrele.
    Puncte slabe: pesimist, nesociabil, critic, autocritic, vede toate chichitele, nu-i plac atingerile (mai ales in public).

  • Flegmaticul linistit

    Puncte forte: calm, rabdator, linistit, iubitor de pace, intelegator, bun lider, ramane calm in situatii stresante.
    Puncte slabe: lent (poate parea lenes), nehotarat, pesimist, nesociabil, amana lucrurile si luarea de decizii, ii place sa doarma sau sa butoneze telecomanda.

2. LIMBAJUL DE IUBIRE

Gary Chapman, autorul cartii „Cele cinci limbaje ale iubirii” , este un psiholog, care a ajuns la concluzia ca noi oamenii avem unul sau doua limbaje de iubire dominante. Autorul spune ca o persoana are acel limbaj de iubire pe care il ofera cel mai mult altora. Doua persoane cu acelasi tip de personalitate pot avea limbaje diferite de iubire si atunci percep diferit iubirea si lumea si reactioneaza diferit la ceea ce primesc de la cei din jur. In cuprinsul cartii sunt descrise diferite situatii si intamplari, unele hazlii, altele dramatice, dar in care cititorul isi poate regasi limbajul propriu de iubire. O persoana se simte iubita daca primeste:
a) Cuvinte de incurajare, de iubire, complimente.
b) Timp si atentie sa fie ascultata cand are ceva de spus, sa i se acorde timp personal, sa fie privita cand este ascultata. Un rol deosebit il au amintirile legate de emotiile unor evenimente sau activitati petrecute sau desfasurate impreuna. Ex. Participare impreuna la teatru, la opera, intr-o calatorie etc.
c) Cadouri mai mari sau mai mici, uneori conteaza doar atentia, alteori, in functie si de starea materiala a celui ce primeste sau ofera acestea trebuie sa fie mai semnificative.
d) Servicii diverse precum: ajutorul la treburile gospodaresti.
e) Mangaieri, atingeri in diferite parti ale corpului. Poate unor persoane nu le place sa fie atinse in public (melancolicii si adolescentii), dar in intimitate, daca limbajul lor de iubire il reprezinta mangaierile, le va face placere.

3. ORDINEA IN CARE NE-AM NASCUT

Autorul Kevin Leman, doctor in psihologie spune in cartea lui „Cum sa devii o noua persoana pana vineri” ca sunt diferente mari de gandire si comportament intre copiii aceleiasi familii in functie de ordinea in care s-au nascut. Acesti copii, ajunsi adulti isi pastreaza aceleasi trasaturi de caracter pe care si le-au format in copilarie. Asta inseamna, ca vor continua sa gandeasca si sa actioneze dupa aceleasi tipare. Cartea descrie aceste situatii intr-o modalitate atractiva si captivanta, din care cititorul are ce sa invete. De asemenea este plina de diferite situatii si intamplari extrase din viata unor personaje celebre. Astfel, dr. Kevin Leman spune ca:

  • Primul nascut este copilul perfect si perfectionist. El va fi cuminte, ascultator, docil, silitor, harnic, cu rezultate bune si foarte bune la scoala, cu o ascensiune in cariera, nu-si asuma riscuri, face totul ca la carte etc. Este copilul cu care orice parinte se mandreste.
  • Mezinul intelege ca n-o sa poata fi la fel ca fratele/ sora mai mare, n-o sa poata atinge acelasi nivel de perfectiune si prin asta n-o sa poata fi iubit la fel de parinti, asa ca e mai zvapaiat, mai rebel. Asta este modul prin care atrage atentia si iubirea parintilor. Este mai indraznet, risca mai mult, face nazdravanii mai multe. Pentru ca de cele mai multe ori este iubit ca fiind cel mai mic, i se iarta mai multe nazdravanii, decat daca le-ar face fratele/sora mai mare. Asa incat copilul are o incredere in sine mai mare, improvizeaza pe traseu, nu respecta regulile, este creativ si in viata are o ascensiune diferita, dar poate fi mai spectaculoasa decat a fratelui/surorii mai mari.
  • Copiii intermediari lupta pentru respect, pot dezvolta comportamente protectoare fata de fratii si surorile mai mici, iar daca diferenta dintre ei si primii nascuti e mai mare de 5 ani, incep sa se comporte ca primi nascuti cu tendinte de perfectionism.
  • Copiii singuri la parinti sunt perfectionisti, plini de energie, atenti la detalii, isi doresc sa schimbe lumea, au probleme in a se relaxa si a se bucura de familie.

4. SEX

Din fericire sunt doar doua sexe, dar gandim atat de diferit si uneori avem probleme serioase de relationare si conectare pe anumite subiecte cu cei de sex opus. S-au facut numeroase studii legate de modul in care functioneaza creierul unei femei si al unui barbat. Autorul care a scris mai multe carti in domeniu, bazate pe studii si observatii personale, Allan Peace, vorbeste de aceste diferente in cartile lui: „De ce barbatii se uita la meci iar femeile se uita in oglinda”, „El e cu minciuna, ea vorbeste-ntruna”.

Stilul in care autorul vorbeste de diferentele dintre cele doua sexe este un limbaj simplu, plin de umor, dar in acelasi timp cu multe informatii provenite din studii despre modul diferit in care functioneaza creierul nostru, incat face cartile lui sa fie foarte captivante, usor si placute de citit. La finalul cartii, realizam ca stim o multime de lucruri despre care habar n-am avut si ne-am si distrat pe cinste. O sa incerc sa dau cateva exemple de astfel de diferente, comparativ intre cele doua sexe, in ideea ca o sa va deschid dorinta de a citi aceste carti. De altfel asemenea informatii gasiti nu doar in varianta scrisa, ci si sub forma de carti audio sau chiar secvente filmate si subtitrate de la diferite conferinte ale autorului, postate pe youtube.
Barbatul (aprox. 90% dintre ei)

  • Are mintea organizata pe fisiere cu continut diferit, dar este deschis doar un anumit fisier, ceea ce-i permite sa execute unul cel mult doua lucruri in acelasi timp. De exemplu, daca un barbat conduce si i-a intrat atat de mult in obicei sa conduca incat nu mai trebuie sa acorde o atentie deosebita sofatului, il putem vedea ca mai vorbeste si la telefon, dar, special am urmarit, daca are de facut o curba sau o manevra noua, ii cere celui de la telefon sa astepte, e atent sa faca curba apoi reia convorbirea. Are toate fisierele deschise in acelasai timp, ceea ce-i permite sa faca mai multe lucruri total diferite in acelasi timp. Poate sa citeasca ceva la calculator, sa vorbeasca cu cineva la telefon si in acelasi timp sa mai execute si alte operatiuni.
  • Are o vedere in spatiu foarte bine dezvoltata. Autorul spune ca provine din preistorie de pe vremea in care barbatul era vanator iscusit. Poate vedea la distante mari si inca foarte clar. De aceea este foarte bun ca inginer, proiectant, vanator, dar are mari probleme sa-si gaseasca sosetele in dulap sau pachetul de unt in frigider. Se orienteaza foarte greu in spatiu, pe harta, dar este foarte buna la identificarea lucrurilor marunte si chiar a chichitelor.
  • Foloseste aproximativ 10 000 de cuvinte intr-o zi. De regula le foloseste la munca. Atunci cand ajunge acasa vrea liniste. Ce aude el cand vorbeste sotia este doar bla, bla, bla, bla, bla.
  • Are impresia ca tot ce-i spune sotia este o insiruire de probleme personale, asa ca el vine cu solutia si ii spune foarte scurt ce sa faca (numai sa taca).
  • Sfat: Domnilor, chiar daca sotia are o dilema, nu-i mai dati sfaturi, ASCULTATI-O si lasati-o sa decida singura ce solutii trebuiesc luate.  Foloseste aproximativ 25 000 de cuvinte pe zi si daca nu le-a epuizat la munca, atunci cand vine sotul, tine sa-i vorbeasca si sa-si epuizeze cuvintele.

Femeia (aproximativ 90% dintre ele)

  • Sotia nu are nevoie de solutiile lui, pentru ca se considera suficient de inteligenta sa gaseasca singura solutii, ea vrea doar sa fie ASCULTATA.
  • La sfarsitul unei zile de lucru, un barbat se poate afla in ZONA ZERO. E un obicei care provine din preistorie, cand statea in mijlocul pesterii si se holba la foc, dar mintea lui nu se gandea la nimic, pur si simplu se elibera de toate gandurile de peste zi. In zilele noastre nu mai sta in pestera si nu se mai holbeaza la foc, ci pe fotoliu si butoneaza telecomanda, dar, ca si atunci, nu vede nimic, nu aude nimic, nu-l intereseaza nimic. Doar isi elibereaza mintea de ganduri.
  • Sfat: Doamnelor, daca va enerveaza ca sotul butoneaza telecomanda la intamplare si incontunuu fara sa se opreasca asupra unui canal, INTELEGETI-L ca este in ZONA ZERO si nu se gandeste la nimic, nu cauta ceva anume, nici macar sa va enerveze. Vrea doar sa-si goleasca mintea. RESPECTATI-I obiceiul!

5. VARSTA

Cred ca asta a observat toata lumea, nu mai e nevoie sa dau exemple concrete ca persoane de varste diferite se inteleg foarte greu. Pentru ca intr-un fel gandesc copii, altfel gandesc adultii si cu totul altfel gandesc varstnicii si perspectiva fiecaruia asupra lumii sau a diverselor evenimente se schimba odata cu varsta. Totusi cartile de psihologie scolara sunt pline de informatii legate de modul in care gandesc copiii de diferite varste (prescolari, scolari, preadolescenti, adolescenti).

6. STAREA SI EDUCATIA FINANCIARA

Am citit cateva carti de educatie financiara si am inteles ca exista diferente mari intre modul de gandire a celor cu multi bani si a celor fara bani. O carte care arata diferentele majore dintre cele doua categorii de oameni (autorul specifica faptul ca clasa de mijloc a societatii imbina tipare de gandire specifice atat celor cu multi bani, numiti bogati cat si celor fara bani, numiti saraci) este numita „Secretele mintii de milionar” scisa de T.Harv Eker. In cuprinsul cartii sunt descrise 17 modalitati, numite “dosare ale prosperitatii” prin care cele doua clase gandesc si actioneaza diferit. Fiecare din cele 17 dosare ale prosperitatii are cateva principii ale prosperitatii, dar pe care le veti gasi in carte. Va dau mai jos cele 17 “dosare ale prosperitatii” si cine vrea detalii, stie unde sa gaseasca.
1. Oamenii bogati sunt de parere ca „ei isi creaza viata”, saracii cred ca „viata li se intampla”.
2. In jocul banilor, oamenii bogati actioneaza pentru a castiga, saracii actioneaza pentru a nu piede.
3. Oamenii bogati sunt hotarati sa fie bogati, oamenii saraci ar vrea sa fie bogati.
4. Oamenii bogati gandesc la scara mare, oamenii saraci gandesc la scara redusa.
5. Oamenii bogati se concentreaza asupra oportunitatilor, oamenii saraci se concentreaza asupra obstacolelor.
6. Bogatii admira alti oameni bogati, plini de succes, saracilor nu le plac oamenii bogati si cu succes.
7. Bogatii se asociaza cu oameni pozitivi, plini de succes, saracii se asociaza cu oameni fara succes sau cu atitudine negativa.
8. Oamenii bogati isi promoveaza munca si propria persoana, saracii au o gandire negativa despre promovare si vanzare.
9. Oamenii bogati isi depasesc problemele, oamenii saraci evita problemele.
10. Bogatii primesc cu usurinta, saracii primesc cu dificultate.
11. Oamenii bogati aleg sa fie platiti in functie de rezultate, oamenii saraci prefera sa fie platiti in functie de timp.
12. Oamenii bogati gandesc „si una si cealalta”, oamenii saraci gandesc „sau una, sau cealalta”.
13. Bogatii se concentreaza asupra valorii nete, saracii se concentreaza asupra venitului salarial.
14. Oamenii bogati isi gestioneaza bine banii, saracii nu isi gestioneaza bine banii.
15. Oamenii bogati isi pun banii sa munceasca din greu pentru ei, saracii muncesc din greu pentru banii lor.
16. Bogatii trec la actiune in pofida fricii, saracii lasa teama sa-i opreaca.
17. Oamenii bogati invata si se dezvolta permanent, saracii cred ca stiu deja totul.

7. NATIONALITATE (TARA IN CARE NE-AM NASCUT SI TRAIT)

N-am citit o carte anume despre diferentele din gandirea nationalitatilor, dar ca profesor de geografie stiu ca fiecare tara are propria cultura, iar oamenii gandesc si se poarta in functie de specificul tarii in care se nasc si traiesc. Astfel, in tari diferite oamenii pot avea drepturi diferite si ei respecta aceste drepturi. Daca se intampla sa migreze in alte tari isi iau cu ei si obiceiurile provenite din cultura lor nationala. Spre ex. indienii, arabii, isi pastreaza portul lor specific indiferent in ce tara migreaza; chinezii, oriunde au migrat pe glob si-au dus si cultura specifica tarii lor, astfel ca vedem cartiere „china town”; romanii au dus muzica si dansurile populare in tarile in care au migrat.

8. TIPUL DE MOTIVATIE

Tamara Lowe, este autoarea cartii „Fii Motivat” , in care descrie tipurile de motivatie pe care le avem. Identifica sase factori care compun AND-ul nostru motivational:
Dupa impulsuri oamenii pot fi:
a) Producatori, persoane muncitoare, orientate spre rezultate, excelenti lideri.
b) Conectori – persoane carora le place sa fie permanent in contact cu alti oameni, sa lucreze in echipa, persoane calde, sufletiste care pot misca masele de oameni.
Dupa nevoi oamenii pot fi:
a) Stabilizatori – au nevoie de stabilitate in munca, de o anumita rutina.
b) Variabili – au nevoie de conditii variate de munca, care sa-i ajute sa invete lucruri noi tot timpul.
Dupa recompense oamenii pot fi:
a) Interni – cum sunt voluntarii, cei ce adopta copii, sunt motivati din interior
b) Externi – sunt motivati de bani, premii, promovari, recompense, recunoasteri publice, excursii etc., ex, cum sunt oamenii de afaceri
In functie de acesti sase factori ai AND-ului motivational, care se combina intre ei, precizeaza ca exista opt tipuri de personae:
1. Directorul (PSI = Productivitate – Stabilitate – Intern)
2. Vizionarul (PVI = Productivitate – Variabilitate – Intern)
3. Seful (PSE = Productivitate – Stabilitate – Extern)
4. Campionul (PVE = Productivitate – Variabilitate – Extern)
5. Sustinatorul (CSI = Conectare – Stabilitate – Intern)
6. Relatorul (CVI = Conectare – Variabilitate – Intern)
7. Rafinorul (CSE = Conectare – Stabilitate – Extern)
8. Exploratorul (CVE = Conectare – Variabilitate – Extern).
Nu mi-am propus sa fac o descriere a cestor tipuri de motivatie, dar cartea este interesanta si merita citita. Cei interesati gasesc in paginile cartii si un chestionar pentru a-si identifica ADN-ul motivational. In urma citirii cartii, puteti afla ce va motiveaza ca sa va puteti automotiva atunci cand aveti niste obiective in plan, ce ii motiveaza pe altii si cum sa identificatii ADN-ul motivational al celor cu care lucrati pentru a sti cum sa-i miscati si sa-i motivati spre ce va intereseaza, cum sa identificati ADN-ul motivational al copiilor dvs si sa-i motivati astfel incat sa faca ce va doriti dvs nu ce vor ei.

9. VITEZA DE GANDIRE SI DE REACTIE

Legat de acest punct nu am citit o carte dar am observat ca persoanele gandesc si reactioneaza fie foarte rapid, rapid, fie lent si foarte lent. Viteza de gandire si reactie se reflecta in capacitatea de luare a deciziilor si in rezultatele pe care le au.
Viteza de gandire si de reactie poate fi corelata si cu motivatia. O persoana va gandi foarte lent si va reactiona la fel fata de un subiect care nu-i starneste interesul si motivatia, dar poate reactiona foarte promt fata de acele subiecte care o intereseaza in mod direct.

10. TIPUL DE INTELIGENTA

Howard Gardner a identificat sapte tipuri de inteligenta, unele dintre ele folosite de programele scolare. Aceste sapte inteligente sunt:

  • Inteligenta lingvistica – persoanele care au abilitati de comunicare, de invatare a limbilor straine.
  •  i. logico-matematica – persoanele care pot emite rationamente, iubesc numerele, schemele, structurile etc.
  •  i. spatiala – reprezinta capacitatea de a gandi in imagini. Au memorie vizuala foarte buna.
  • i. muzicala – capacitatea unei persoane de a gandi in sunete, ritmuri, rime. Persoanele acestea sunt sensibile la tonuri si tonalitati. Au memorie auditiva foarte buna.
  • i. chinestezica – persoanele care au abilitatea de a-si coordona mental miscarile corpului. Se exprima foarte bine prin dans, sport etc.
  • i. intrapersonala – capacitatea unei persoane de a se intelege pe sine.
  • i. interpersonala – capacitatea de a-i intelege pe altii, de a crea relatii.

11. RELIGIE

Sunt cateva religii importante pe glob, fiecare cu propriile dogme si valori care determina deosebiri esentiale intre modul de gandire a celor care le practica. Mai mult decat atat, chiar in interiorul aceleiasi religii, pot fi alte culte (cum sunt de ex. in religia crestina: cultul ortodox, catolic si protestant, iar acesta din urma are peste 900 de subculte numai in Europa) care duc la diferentieri mari in modul de gandire a oamenilor. Din cauza acestor diferente de gandire, nu rare au fost situatiile conflictuale intre doua persoane sau zone in care locuitorii practica o religie diferita.

12. SISTEM POLITIC

Cred ca acest punct nu mai are nevoie de niciun argument. Fie regimul politic al unei tari, fie partidele politice la care adera oamenii din interiorul unei tari, determina viziuni diferite, interpretari diferite asupra acelorasi aspecte, evenimente, situatii, crize etc.

13. EXPERIENTE PERSONALE

Experientele personale determina anumite emotii pe care oamenii le traiesc fata de un subiect, eveniment. Aceste emotii fie au lasat amintiri placute, fie au lasat traume in mintea diferitelor persoane. In functie de acestea unii oameni sunt pozitivi, increzatori fata de acel subiect, altii sunt rezervati, reticenti in a accepta orice alt lucru care ar putea avea legatura cu retrairea subiectului sau evenimentului respectiv.

14. OPTIMISM /PESIMISM

Unii oameni vad in mod natural doar partea buna a lucrurilor, a oricarei situatii. Chiar si cand au probleme. In general sunt veseli si fericiti, iar cand apar probleme au obiceiul de a se ironiza, de a ironiza intreaga situatie si sunt permanent orientati spre gasirea de solutii. Nimeni pe lumea asta nu este lipsit de probleme, doar ca oamenii optimisti vad mai mult partea pozitiva a problemelor si le considera mai degraba provocari pentru a descoperi solutiile necesare rezolvarii problemei respective. Intotdeauna spun ca „dupa ploaie si vand vine si vreme buna” si „tot raul spre bine”.
Alti oameni vad doar partea intunecata a lucrurilor. Chiar si in cazul unei situatii pozitive din multe puncte de vedere, acesti oameni, trebuie sa gaseasca o chichita sau mai multe si sa-si imagineze cine stie ce catastrofe. Ii auzi adesea spunand: „ E prea frumos sa fie adevarat!”, „Trebuie sa fie o smecherie/capcana la mijloc”. Daca se intampla sa aiba o problema, deja simt ca a cazut cerul pe ei si ca toata natura se concentreaza ca sa le faca lor rau. Incep sa se planga in jur, sa se vaite de situatia dezastruoasa in care se gasesc. Adesea ii auzi pe acesti pesimisti ca se descriu a fi „realisti”, ca sunt „cu picioarele pe pamant” si cred despre optimisti ca „traiesc cu capul in nori”, ca sunt „visatori”.
Mai exista o categorie de oameni care, cunoscand beneficiile gandirii pozitive se educa in aceasta directie si de cate ori le apare un gand negativ il alunga si in mod deliberat aleg sa gandeasca si sa aiba asteptari pozitive.

15. MEDIUL IN CARE AM CRESCUT

Imi aduc aminte ca in urma cu cativa ani discutam cu o prietena care mi-a vorbit de o carte (pe care nu am reusit sa o citesc). Imi amintesc ca imi spunea ca copiii ajung sa fie conditionati in comportamentul lor de mediul pe care l-au avut in familie. Cei care au crescut intr-un mediu agresiv, devin agresivi, cei care au crescut intr-un mediu plin de dragoste sunt foarte iubitori si afectivi, copiii crescuti intr-un mediu de blandete vor fi la fel de blanzi si nu vor intelege pe cei ce ridica tonul etc. Deci mediul in care fiecare dintre noi a crescut si a fost educat are influenta asupra modului in care gandim si percepem realitatea.

16. REGIMUL ALIMENTAR

„Suntem ceea ce mancam” era titlul unul material video preluat de cei de la Terra Magazin de pe canalul Discovery. In acest material video se vorbea de infuenta alimentelor asupra starii noastre de sanatate, a greutatii pe care fiecare dintre noi o avem si nu numai. In functie de regimul nostru alimentar depinde cantitatea de substante nutritive care ajunge in sange, in creier si la celelalte organe interne, cantitatea de oxigen care circula prin sange si oxigeneaza creierul. Un creier oxigenat si hranit cu toate substantele nutritive necesare va avea alt tonus si va emite altfel de ganduri si idei decat un creier obosit, neoxigenat si hranit doar cu substante grase, toxice, provenite din alimentele de tip fast-food si fumat. Calitatea sangelui va determina calitatea gandurilor noastre. Anumite alimente determina stari de bine in organism, asa cum sunt alimente care creaza stari depresive.
Inainte de a vedea acest material video numit „Suntem ceea ce mancam”, imi amintesc ca am fost socata sa descopar intr-un film de natura politista „Crimele din Midsomer„ cum o persoana considerata suspecta era de fapt hranita ani de zile doar cu alimente care sa creeze depresie. Asta a aprins un beculet de alarma in mintea mea si m-a facut sa ma intreb care este legatura dintre alimente si creier.

17. DEREGLARILE HORMONALE

Nu doar alimentele ci si cantitatea de hormoni poate afecta sistemul nostru de gandire. O spun si din experienta proprie, caci am avut o perioada cu usoara hipotiroidie si parca nu eram eu, nu ma puteam controla in actiuni si anumite tipuri de comportament, dar si din observatii asupra altora. O persoana care sufera de diabet si e dependenta de insulina va percepe realitatea diferit de celelalte persoane, sanatoase din jur. Acelasi lucru il putem observa si la copiii adolescenti, cu care parca nu mai reusim sa ne intelegem, din cauza excesului de hormoni pe care ii secreta organismul lor.

18. EDUCATIE

In general o persoana care nu este educata si nu are prea multe studii gandeste mult diferit de o persoana care si-a facut studiile.

19. AUTOEDUCATIE SI DEZVOLTARE PERSONALA

Mai importanta decat educatia este autoeducatia si dezvoltarea personala. Societatea nostra tinde sa creada ca doar cei ce au facut o facultate au o gandire si un comportament ales si de multe ori ii condamna pe cei fara studii. Totusi, o persoana fara prea multe studii poate sa fi citit cateva zeci sau sute de carti si sa se dezvolte personal, sa aibe un model si sa se autoeduce; si o persoana cu studii, dupa terminarea acestora sa nu mai citeasca decat ziarele. Fenomenul poate fi si in varianta inversa. O persoana care a studiat toata viata, sa continue sa citeasca si sa se instruiasca si o persoana care a preferat sa nu-si finalizeze studiile sa nu mai citeasca nimic toata viata, nici macar ziarele.
Diferenta majora intre cei ce nu citesc sau citesc doar ziarele si cei ce citesc carti (beletristica, carti de specialitate in domeniul muncii sau hobby-ului, carti de dezvoltare personala) este ca primii gandesc ca si cum le-ar sti pe toate in viata si nu mai au nevoie de alte cunostinte si au un orizont foarte limitat si ingust; si a doua categorie de oameni considera ca nu stiu nici 0.1% din ce ar vrea sa stie si au o foame continua de informatii si de cunostinte. De aceea continua sa se informeze pe domeniul care-i intereseaza. Ba uneori citesc si ce nu-i intereseaza in mod direct, gandindu-se ca nu se stie la ce le foloseste informatia respectiva. Acestora li se largeste orizontul, au o gandire mai libera, mai larga, pot intelege mult mai multe lucruri decat cei ce nu citesc. Iar actiunile lor se reflecta in rezultatele si in viata pe care o duc.

20. INCREDEREA IN SINE

In functie de increderea pe care o are fiecare in sine, in fortele proprii, sunt persoane cu:
• slaba si foarte slaba incredere in sine care se subapreciaza. Acestia sunt timizi, lipsiti de curaj, gandesc in termeni de „nu stiu, nu pot, nu merit, nu mi se cuvine”, cred ca „altii au puteri supraomenesti, dar ei nu sunt asa”, persoane care nu-si permit sa riste si rezultatele lor sunt nesemnificative.
• persoane cu incredere in sine care isi cunosc valoarea si puterea si actioneaza in conformitate cu ceea ce cred despre ei. Ei stiu ca pot tot sau aproape tot ce-si propun sa faca, iar daca nu stiu sa se descurce intr-o anume situatie, invata cum s-o faca, oameni care nu se lasa invinsi de circumstante si care se iau la lupta cu viata.
• persoane care se supraapreciaza, se cred zmei, fara sa fie nici macar cocosi. Se lauda cu fapte marete de care nu sunt in stare, pentru ca atunci cand sunt testati nu pot sa dovedeasca laudele.

21. COMPLEXELE PERSONALE

Fie ca au sau nu incredere in sine, anumite persoane pot fi macinate toata viata de anumite complexe personale (de inferioritate, de frumusete/uratenie, de statura, de statut social, de etnie, de rasa, de handicap real sau imaginar etc.). acest lucru ii face sa gandeasca si sa vada realitatea in mod distorsionat. Pot sa interpreteze diferite priviri (poate nevinovate), tonalitati ale semenilor, discutii ale unora din jur ca facand referire la complexul/problema lor. Prin aceste interpretari, practic ei continua sa isi hraneasca acele complexe personale de care sufera. Cei care devin constienti de consecintele acestor complexe personale (privind increderea in sine si rezultatele in munca, privind calitatea relatiilor cu oamenii etc.) se autoeduca sau fac terapii la psihoterapeut si scapa de ele.

22. EDUCATIA EMOTIONALA

Educatia emotionala este diferita de la o persoana la alta si la varste diferite. Astfel, e de asteptat ca un adult sa stie mai bine decat un copil sa-sti stapaneasca anumite emotii. Emotiile au un rol esential in gandirea omului si in luarea de decizii. Cu cat o persoana este mai educata si isi stapaneste mai bine emotiile, cu atat va avea gandirea mai clara si limpede si mai obiectiva si va sti mai bine sa iasa din anumite situatii problematice sau de criza.
De ex. o persoana care stie care sunt cauzele care declanseaza propria furie si cum sa si-o stapaneasca va gandi si actiona diferit de o persoana care nu a invatat acest lucru. Persoana care nu a invatat cum sa-si identifice, si sa-si stapaneasca furia va vorbi foarte repede, pe o tonalitate foarte inalta, va spune tot ce-i vine la gura (chiar daca regreta dupa), va manifesta acte de violenta in timp ce persoana care a invatat sa isi stapaneasca aceasta emotie va alege sa ramana calma si chiar sa zambeasca. Daca va vorbi nu va spune nimic care sa nu fie gandit (si sa nu prevada consecintele) si va spune doar lucruri care sa reduca furia celeilalte persoane.

23. FRICILE/ TEMERILE

Frica este tot o emotie. Am ales sa o discut separat pentru ca are o importanta majora in modul in care gandim si actionam.
Sunt foarte multe categorii de frici. Peste 300, din ce am inteles. Pe unele nici nu stim (nu suntem constienti) ca le avem, dar ele actioneaza asupra noastra. Pe altele le negam ca le avem (ca sa nu parem slabi in ochii lumii).

  • Sunt frici bune, care ne ajuta, ex. frica de moarte ne face sa conducem cu grija si sa punem promt frana atunci cand e necesar, sau sa ne asiguram cand trecem strada, sau sa nu ne aruncam de la balcon, etc.
  • Sunt frici care ne paralizeaza si ne opresc sau ne influenteaza in luarea unei decizii.
    Fricile sunt diferite de la o persoana la alta si ne fac sa gandim si sa actionam diferit. Astfel, o frica poate avea rol inhibitor asupra unei persoane sau rol declansator pentru o anumita actiune asupra altei persoane. In cazul in care o persoana si-a identificat frica, poate alege sa o infrunte si sa o depaseasca sau poate alege ca frica e prea mare si sa se lase invins de ea. Am dat mai devreme exemplu cu frica de moarte. Pe unii ii impiedica sa se arunce de la balcon, iar pe altii ii determina sa faca sporturi extreme, gen bungee jumping, parasutism, sarituri cu parapanta, etc. Si cei care fac sporturi extreme se tem de moarte dar aleg sa infrunte aceasta teama. Perspectivele si modul de gandire si actiune ale acestor oameni sunt total diferite pentru o aceeasi teama.

24. NR DE OAMENI CU CARE INTRAM IN CONTACT

Exista cateva proverbe care spun ca „cine se aseamana se aduna”, „spune-mi cine-ti sunt prietenii ca sa-ti spun cine esti” si o alta vorba inteleapta care spune ca „suntem media a 5-6 prieteni de care ne inconjuram”. Daca vrem sa ne crestem valoarea si orizontul de gandire ni se recomanda sa ne intalnim si sa discutam cu persoane ca noi si mai sus. Robert Kiyosaki spune ca isi petrece mare parte cu oameni bogati si de succes, nu pentru ca este ingamfat si are o parere slaba despre cei saraci, ci pentru ca oamenii de succes au o gandire pozitiva cu orizonturi mai largi de la care el poate sa invete, in timp ce oamenii saraci, ai o viziune mult restransa, au o dezvoltare personala foarte mica si transmit multa energie negativa si ganduri negative.
Cu cat o persoana are mai putine relatii de prietenie si se vede cu mai putini oameni, cu atat orizontul si modul lor de gandire este limitat. Cu cat o persoana vede zilnic mai multe persoane si discuta cu ele, cu atat orizontul si modul de gandire al acelei persoane se poate largi.
Adica intr-un fel gandeste o persoana care are doar cativa prieteni si se vede cu ei odata pe luna sau chiar pe an si altfel gandeste o persoana care discuta cu cateva sute sau chiar mii de oameni intr-un an de zile.

25. SPATIUL IN CARE SE MISCA (DEPLASEAZA)

Legat de ceea ce spuneam mai sus, exista mari diferente de gandire intre persoane care se deplaseaza doar de acasa la serviciu si de la serviciu–acasa, eventual mai trece sa faca piata si vad lumea doar de la televizor, de la emisiuni stiintifice sau mai rau, doar de la stiri; si persoane care se deplaseaza, calatoresc si vad frumusetile din lumea intreaga si au tot felul de experiente si intalnesc diferite obiceiuri si culturi din care pot invata.

26. GRUPA SANGUINA

Mi s-a parut foarte curios cand am citit despre aceasta influenta in urma cu vreo doi ani in cartea numita „Caracterologie” scrisa de Jean Paul Jues şi Personalitatea grupelor sanguine  de Jorg Eikmann . S-ar parea ca:

  • persoanele cu grupa 0 sunt active si cu un psihic puternic,
  • persoanele cu grupa A sunt sensibile si timide,
  • persoanele cu grupa B sunt creative si optimiste,
  • persoanele cu grupa AB sunt dualiste si sociabile.

27. ZODIA SUB CARE NE-AM NASCUT

Am lasat la final acest motiv, acest criteriu care ne influenteaza in gandire, in luarea deciziilor, in actiunile noastre. Este un subiect mult prea cunoscut (din media) si popularizat asa incat unii il neaga cu desavarsire, altii nu pot trai fara sa afle ce le mai spune horoscopul. Indiferent ce cred unii sau altii, stim ca exista 12 zodii europene (plus altele asiatice, florale, arboristice etc.) care ne influenteaza personalitatea. Asta inseamna ca ne influenteaza si gandirea si comportamentul. Personal nu cred in predictiile de la horoscop, dar legat de influenta astrala asupra personalitatii cred, cu atat mai mult cu cat am si observat asta la zodia mea si in jur la alte persoane si alte zodii.

 

Dupa cum vezi suntem cu totii foarte diferiti si asta este foarte bine. Daca toti oamenii ar fi la fel, lumea ar fi foarte plictisitoare.

 

Daca ti-a placut articolul te astept sa te inscrii gratuit pe blog, si sa descarci gratuit ebook-ul Aminteste-ti cum sa fii fericit!

Cu drag,Fănica RarincaFii autodidact!






 Ti-a placut articolul?
Inscrie-te cu adresa de email ca sa primesti in inbox articolele publicate si poti descarca gratuit ebook-ul Scapă de stres! Fii fericit!

Scap_de_stres_Fii_fericit.jpg

We respect your email privacy

Email Marketing by AWeber

Fanica Rarinca

Profesor de Geografie din anul 2000 în orașul Galați. Am început un proces de dezvoltare personală în anul 2010. În 2014 am deschis acest blog. Am scris câteva cărți de dezvltare personală: Eliberează-te de rănile trecutului și redescoperă fericirea, Iertarea (publicată doar pe Amazon.com) precum și cărți de literatură cu conținut de dezvoltare personală, Guru și Ciocârlia pentru copii și Mica Stea Portocalie pentru adolescenți și adulți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.