N-o sa vorbesc despre muzica in acest articol ci despre muzicalitatea vocii nostre atunci cand ne adresam celorlalti.
De curand am vazut pe facebook un citat care mi-a dat idei pentru doua articole pe blog. Citatul spunea „doar 10% dintre conflicte se nasc din cauza diferentelor de opinie. Restul de 90% dintre ele se nasc din cauza tonalitatilor si a cuvintelor nepotrivite„.
Iata deci ca acesta este primul articol inspirat din acel citat.
Intr-un articol anterior “Obiceiuri mici si zilnice care iti schimba viata I” vorbeam de formarea unor obiceiuri noi ca de exemplu, sa faci complimente, sa multumesti celor dragi pentru diverse servicii minore. Dar cine ma cunoaste mai indeaproape stie ca eu stau foarte prost la diplomatie. Nu m-am schimbat radical peste noapte. Am facut cateva schimbari, dar in esenta am ramas tot eu si mai am multe de prelucrat si slefuit la mine. Insa, cum spuneam, imi place sa invat din greseli si sa ma autoperfectionez.
De felul meu sunt mai din topor si dau cu bata in balta si te stropesc cu noroi din cap pana in picoare cand te astepti mai putin. Un timp am crezut despre cei care se descurca cu usurinta la diplomatie ca sunt persoane prefacute. Acum dupa vreo zece seminarii, dupa cateva carti citite am inteles si stiu acum ca mintea mea cauta vinovati ca sa ma simt bine si sa nu ma mai invinovatesc ca sunt din topor. De asta le consideram prefacute, ca sa ma simt eu bine. Sau nevinovata. Sa cred ca asa e normal.
Dar in urma cu vreo doi ani, mentora mea, doamna Mioara Vetreneanu, autoarea blogului www.femeispirituale.ro mi-a zis: “Poti sa certi pe cineva sau sa-i faci o critica folosind un ton glumet, o voce calma, blanda si persoana respectiva va percepe altfel mesajul de critica sau de cearta de la tine. In definitiv, Jim Dornan a zis:Tonul face muzica”.
Apoi la seminarii am aflat ca e mai bine sa critici fapta sau obiceiul unei persoane si nu persoana insasi. In felul acesta, persoana criticata poate sa inteleaga ca nu este un atac la persoana, iar de gresit, gresim cu totii. Deci e altceva sa critic greseala.
Tot in urma cu vreo doi ani, am urmarit si filmul serial “Lie to me” in care actorii principali, sunt detectivi in depistarea minciunii. Unul este un psiholog care analizeaza vocea si inflexiunile ei si in functie de care isi da seama daca persoana minte. De exemplu, daca o persoana intrebata “ce mai faci?”, da un raspuns repetitiv “Sunt bine. Sunt bine”, acea persoana minte. Repeta afirmatia ca sa o creada si ea. Filmul e plin de microexpresii faciale si interpretari ale vocii si tonalitatilor oamenilor.
Dupa aceasta remarca si dupa vizionarea filmului am cautat sa-mi ascult vocea in situatii de conflict. Sau mai bine zis, am derulat in minte filmul conflictului si ma ascultam. Ce cuvinte foloseam, ce tonalitati si am constatat ca uneori in timp de conflict folosesc o voce de parca as uri persoana respectiva.
Fata de unele persoane, si mai ales fata de sotul meu, am cautat sa-mi controlez vocea atunci cand aveam de facut o critica. Am cautat sa vorbesc cu blandete. Am vazut niste rezultate care sunt total diferite de ceea ce vazusem in relatiile cu altii sau cu alte situatii conflictuale.
Ca sa argumentez importanta vocii si tonalitatii, o sa iti dau un exemplu al unei solicitari facuta in cuvinte diferite:
- Te rog frumos, inchide usa! (desi pare o rugaminte, de fapt este o porunca)
- Te rog frumos, vrei sa inchizi usa? (aceasta este o rugaminte)
- Te rog frumos, vrei sa inchizi usa aia odata? (aceasta este tot o porunca si inca una care impune si momentul in care sa se realizeze actiunea, iar solicitantul este chiar suparat).
Cati dintre noi realizam, in timp ce vorbim, si chiar avem impresia ca rugam frumos ceva, ca de fapt dam ordine, porunci si persoana care le primeste s-ar putea sa fie foarte deranjata de acestea?
Daca am deveni constienti de tonalitatile noastre, probabil ca peste 50%, daca nu chiar 90% dintre conflicte s-ar reduce considerabil.
Exercitiu:
Ia cele trei fraze de mai sus si exerseaza-le cu propria ta voce, ca sa sesizezi diferenta de sunet si pronunta-le dupa cum urmeaza:
1. foloseste o voce calma, blanda.
• Observa inflectiunile vocii
• Observa-ti starea sufleteasca atunci cand le rostesti
• Imagineaza-ti ca altcineva ti-ar rosti aceste fraze pe aceasta tonalitate. Cum te simti?
2. imagineaza-ti ca esti iritat/a, nervos/nervoasa si rosteste-le cu voce iritata
• Observa inflectiunile vocii
• Observa-ti starea sufleteasca atunci cand le rostesti
• Imagineaza-ti ca altcineva ti-ar rosti aceste fraze pe aceasta tonalitate. Cum te simti?
3. imagineaza-ti ca esti furioasa, ca persoana care te-a suparat si careia i le adresezi se afla in fata ta si foloseste o voce furioasa
• Observa inflectiunile vocii
• Observa-ti starea sufleteasca atunci cand le rostesti
• Imagineaza-ti ca altcineva ti-ar rosti aceste fraze pe aceasta tonalitate. Cum te simti?
4. imagineaza-ti ca esti indragostit/a lulea de persoana careia i le adresezi si foloseste o voce de indragostit
• Observa inflectiunile vocii
• Observa-ti starea sufleteasca atunci cand le rostesti
• Imagineaza-ti ca altcineva ti-ar rosti aceste fraze pe aceasta tonalitate. Cum te simti?
5. imagineaza-ti ca detesti persoana careia i le spui si pui ura in voce.
• Observa inflectiunile vocii
• Observa-ti starea sufleteasca atunci cand le rostesti
• Imagineaza-ti ca altcineva ti-ar rosti aceste fraze pe aceasta tonalitate. Cum te simti?
P.S. Nu conteaza atat de mult ce spui, conteaza foarte mult cum o spui.